Principală » Comunicare » Directiva operațională privind măsurile de securitate în Complexul portuar Giurgiulești nr.19-c din 25.02.2022

Directiva operațională privind măsurile de securitate în Complexul portuar Giurgiulești nr.19-c din 25.02.2022

Directiva operațională

privind măsurile de securitate în Complexul portuar Giurgiulești

nr.19-c din 25.02.2022

Download >>>>click aici<<<<

În conformitate cu prevederile p.8 alin. 6) și p.9 alin. 6) lit. a) și c) din Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea Agenției Navale a Republicii Moldova, aprobat prin HG nr.706/2018, Agenția Navală a Republicii Moldova aprobă prezenta directivă.

Prezenta directivă este obligatorie pentru executare de către toate autoritățile de Stat ce își îndeplinesc atribuțiile în Complexul portuar Giurgiulești compus din Portul Internațional Liber Giurgiulești și Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești (în continuare CPG), agenților economici (persoane juridice și persoane fizice) care activează în port, și navele ce staționează la cheiurile complexului portuar menționat.

  1. Din data aprobării prezentei directive, pe teritoriul și acvatoriul CPG se instituie Nivelul de securitate 2 (nivelul pentru care se mențin măsuri de securitate corespunzătoare suplimentare pe o perioadă de timp ca urmare a creșterii riscului de producere a unui atentat la adresa securității), măsurile preventive adiționale, specificate în planul de securitate al facilităților portuare, trebuie implementate pentru fiecare activitate, ţinându-se cont de ghidul dat în partea B a Codului ISPS, și anume:
    a) descurajarea introducerii neautorizate de substanțe și dispozitive periculoase, inclusiv orice dispozitiv destinat deteriorării sau distrugerii navelor, facilităților sau portului, cât și integrității corporale sau vieții persoanelor;
    b) securizarea substanțelor și dispozitivelor periculoase care sunt autorizate de administrația portuară și/sau operator să se afle la facilitatea portuară;
    c) controlul accesului pe teritoriul portului și la facilitatea portuară;
    d) restricționarea persoanelor neînsoțite să intre într-o zonă a unității care este desemnată ca zonă securizată, cu excepția cazului în care persoana deține o legitimație emisă în mod corespunzător și este autorizată să se afle în zonă. Persoanele care nu dețin o legitimație trebuie să fie însoțite de la o zonă securizată la alta, secțiune a portului, zonelor adiacente și facilitate portuară, cu supravegherea acestora.
  2. Administrația portuară și/sau operatorul facilității portuare trebuie să se asigure că sunt specificate următoarele:
    a) locațiile în care se aplică restricții sau interdicții care împiedică accesul neautorizat pentru fiecare nivel de securitate, inclusiv acele puncte în care vor fi aplicate prevederile de control al accesului în baza legitimației. Trebuie adresată fiecare locație care permite accesul la facilitățile portuare;
    b) tipurile de restricții sau interdicții care trebuie aplicate și mijloacele de aplicare a acestora;
    c) mijloacele utilizate pentru stabilirea identității persoanelor care nu dețin o legitimație, înregistrarea și procedurile de escortare a acestora;
    d) proceduri de identificare a persoanelor autorizate și neautorizate la orice nivel de securitate;
    e) locațiile în care urmează să fie efectuate controalele persoanelor, a bunurilor personale și a vehiculelor. Zonele de control și inspecție desemnate trebuie să fie acoperite pentru a asigura operațiuni continue, indiferent de condițiile meteorologice.
  1. Totodată, Administrația portuară și/sau operatorul facilității portuare asigură următoarele:
    a) implementarea unui sistem (electronic sau manual) de înregistrare a legitimațiilor și deținătorii acestora și persoanelor neautorizate și vizitatori;
    b) verificarea persoanelor, bagajelor (inclusiv articolele de mână), bunurilor personale și vehiculele, în aspectul depistării substanțe și dispozitive periculoase, cu excepția vehiculelor deținute de guvern pentru vizite oficiale, atunci când personalul guvernamental prezintă acreditări de identificare pentru intrare;
    c) afișează în mod vizibil semne care descriu măsurile de securitate în vigoare în prezent și afirmă clar că:
  • intrarea în unitate este considerată un consimțământ valid pentru control sau inspecție;
  • lipsa consimțământului sau ne supunerii la control sau inspecție va duce la refuzul sau revocarea autorizației de intrare.
    d) verificarea identificării oricărei persoane care nu deține o legitimație și care solicită intrarea în port, secțiuni ai portului și/sau la facilitate portuară, inclusiv pasagerii navei, personale ce deservesc navele, persoanele ce aprovizionează navele, personalul autorizat în mod corespunzător de autoritățile guvernamentale competente și vizitatorii. Această verificare trebuie să includă confirmarea motivului solicitării de intrare sau îmbarcare pe navă prin examinarea a cel puțin una dintre următoarele:
  • solicitări în scop de serviciu
  • bilete de pasageri;
  • documente de îmbarcare;
  • comenzi de lucru, comenzi de pilot sau comenzi de topografi etc;
  • ordine sau solicitări a instituțiilor și autorităților guvernamentale;
  • vizitatori, cu emiterea de ecusoane de vizitator eliberate în conformitate cu un sistem de identificare implementat.

e) refuza sau revoca autorizația unei persoane de a se afla în unitate dacă persoana nu este în măsură sau nu dorește, la cererea personalului de securitate, a unui agent de securitate portuară sau la cererea funcționarilor Căpităniei portului și Poliției de frontieră, să-și stabilească identitatea sau să explice prezența sa. Orice astfel de incident trebuie raportat Agenției Navale;
f) desemnează zonele restricționate și asigură controale de acces adecvate pentru aceste zone;
g) identifică punctele de acces care trebuie securizate sau supravegheate pentru a descuraja accesul neautorizat;
h) identifică punctele de acces care nefiind utilizate în mod regulat și închiderea și blocarea acestora în permanență;
i) securizează bagajele neînsoțite după control într-o zonă restricționată desemnată și menține controlului de securitate în timpul transferurilor între facilitatea portuară și o navă.

4. Pe lângă măsurile de securitate menționate la p.3, administrația portuară și/sau operatorul facilității portuare trebuie să asigure implementarea măsurilor de securitate suplimentare, așa cum este specificat în planul de securitate, aceste măsuri suplimentare de securitate vor include:Creșterea frecvenței și a controlului detaliat a persoanelor, bagajelor și bunurilor personale pentru substanțele și dispozitivele periculoase care intră în port, secțiune a portului sau facilitate portuară;

a) Creșterea frecvenței și a controlului detaliat a persoanelor, bagajelor și bunurilor personale pentru substanțele și dispozitivele periculoase care intră în port, secțiune a portului sau facilitate portuară;
b) Alocarea de personal de securitate suplimentar pentru a păzi punctele de acces și a patrula perimetrul unității pentru a descuraja accesul neautorizat;
c) Limitarea numărului de puncte de acces la facilitățile portuare prin închiderea și securizarea unor puncte de acces și asigurarea de bariere fizice care să împiedice circulația prin punctele de acces rămase;
d) refuzul permiterii accesului vizitatorilor care nu pot oferi o justificare care poate fi verificată a faptului că doresc să aibă acces pe teritoriul portului, secțiuni și zone a portului si/sau la facilitatea portuară;
e) Descurajarea accesului pe malul apei la facilitatea portuară, care poate include utilizarea patrulelor pe apă pentru a spori securitatea în jurul facilității portuare.

  1. Orice incident de securitate se comunică Căpitanului portului Giurgiulești (tel:079540119), și/sau inspectorului portuar de serviciu, din cadrul centrului de dirijare și monitorizare a traficului în Complexul portuar Giurgiulești (tel:079112032).
  2. Prezenta directivă operațională intră în vigoare din momentul semnării, și poate fi substituită sau completată cu alte directive și prevederi.
  3. Prezenta directivă operațională se publică pe pagina web a Agenției Navale a Republicii Moldova, și se aduce la cunoștință administrațiilor portuare și operatorilor portuari.