Home » Communication » Nota informativă privind nava AMAZON (nr. IMO 7702657)

Nota informativă privind nava AMAZON (nr. IMO 7702657)

Nota informativă

privind nava AMAZON (nr. IMO 7702657)

înregistrată sub pavilionul Republicii Moldova

           Nava AMAZON (nr. IMO 7702657)

–       Nava RO-RO cargo.

–       Tonajul navei – 5613 trb

–       Anul de construcție – 1978

–       Lungimea – 118,73 m

–       Lățimea – 18,83 m

–       Pescaj – 4,95 m

–       Puterea motorului – 3310 kW (4500 c.p.)

           La data de 18.05.2019, nava ”AMAZON” care se exploata sub Pavilionul Republicii Moldova, a intrat în portul Tripoli (Libia), avînd la bordul său echipamente militare, care au fost încărcate în portul Samsun (Turcia). În conformitate cu prevederile legislației naționale, navele înregistrate în Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova nu au dreptul să transporte încărcături ce contravin restricțiilor stabilite pe plan internațional, obligatorii pentru Republica Moldova, precum și se intre în porturi închise pentru transportul internațional, sau aflate sub embargou.

Nava AMAZON a fost înregistrată la data 07.12.2010. pe parcursul exploatării navei sub Pavilionul Republicii Moldova, nu au fost semnalate cazuri de încălcare a restricțiilor internaționale de acest gen. Armatorul navei, care este persoană juridică din Turcia a prezentat declarația privind neadmiterea implicării în transporturi ilicite sau aflate sub acțiunea unor restricții internaționale.

          Avînd în vedere cele menționate, Agenția Navală a Republicii Moldova s-a autosesizat, a suspendat dreptul de navigație sub Pavilionul Republicii Moldova, și a demarat o investigație a cazului. A fost contactat armatorul navei și s-a solicitat prezentarea informației detaliate ce ține de cazul dat.

De menționat faptul că astfel de transportări se efectuează cu înștiințarea prealabilă a administrației pavilionului sub care se exploatează nava, și doar în cazuri obținerii avizului pozitiv pentru efectuarea unor astfel de transportări, cu prezentarea obligatorie a tuturor documentelor confirmative din partea organizațiilor internaționale care permit astfel de transportare, și sub egida căreia se efectuează transportarea data. Pînă la moment, în adresa Agenției Navale a Republicii Moldova nu a parvenit o astfel de informare, și/sau solicitare de învoire. În cazul dat, urmează să fie stabilit dacă armatorul navei a acționat în conformitate cu prevederile tratatelor internaționale, sau a încălcat restricțiile aplicate pentru intrarea și transportarea încărcăturilor în portul Tripoli (Libia). În cazul stabilirii încălcărilor prevederilor internaționale menționate, conform prevederile tratatelor internaționale din domeniul transportului maritim, se aplică jurisdicția și legislația statului riveran, statului port, statului pavilion sau statului a cărui cetățenie o deține echipajul, și în dependență de situația geografică a navei la momentul comiterii infracțiunii, se aplică legislația statului afectat sau care este cel mai interesat în demararea anchetei. În conformitate cu prevederile Convenției ONU cu privire la dreptul mării (la care Republica Moldova este parte), Agenția Navală a Republicii Moldova în calitate de administrație maritime națională, va conlucra cu organele abilitate naționale precum și internaționale, implicate în cercetarea cazului dat, și va prezenta informația necesară pentru desfășurarea adecvată a anchetei.

La momentul actual Agenția Navală ține legătura cu proprietarul și operatorul navei, societatea de clasificare la evidența căreia se află nava. În procesul de executarea a atribuțiilor statului de pavilion, autoritățile competente din Republica Moldova duc o colaborare în vederea depistării și contracarării acțiunilor ilicite în care sunt implicate navele sub Pavilionul Republicii Moldova, sau navelor indiferent de pavilion care intră în Complexul portuar Giurgiulești.

Republicii Moldova nu se vor aplica careva sancțiuni pe plan internațional drept rezultat a cazului menționat în care a fost implicată o navă sub Pavilionul Republicii Moldova, datorită faptului că statul-pavilion nu duce răspundere pentru activitatea comercială a armatorilor navelor sub pavilionul său, și acționează în interesul, său sau oferă suport statului legislația căruia a fost încălcată. 

           În baza ordinului intern nr.53-P din 21.05.2019 înregistrarea navei a fost suspendată din Registrul de Stat al navelor.